torsdag 28. februar 2008

Valentine's Day-tanker på forskudd!


Med fare for å skuffe norsklæreren, publiserer jeg nå innlegget mitt med tanker om valentine’s day to uker etter at den egentlig burde stått ferdigskrevet på siden. I kjent stil gjør jeg derfor om dette innlegget til ”tanker om valentine’s day 2009” og velger å være på forskudd med ekstremt god margin.

14. februar er den årlige dagen for kjærlighet. Dagen, som kalles Valentine’s Day, går forbi som hvilken som helst annen dag med unntak av at de med kjæreste er i ekstra kjærlighetsstemning, mens de som er single merker det ekstra godt. Om 14. februar hovedsaklig er til for å forårsake blomstrende forelskelse eller blomstrende kassaapparater kan diskuteres, men personlig synes jeg markeringen er en søt dag der man kan fokusere litt ekstra på kjærlighet. Vi europeere har jo latt oss rive med av den amerikanske trenden og kjøper kort, undertøy og konfektesker for å gjøre denne dagen litt ekstra spesiell for den man er glad i.

For meg oppleves ikke Valentine’s Day slik. Det kan muligens være fordi jeg ikke har kjæreste, men uansett synes jeg dagen handler alt for mye om diskusjoner med mange opphissede stemmer. Mange irriterer seg over at det i det hele tatt finnes en dag i året som liksom er ”kjærlighetsdagen” når hvilken som helst annen dag egner seg like godt til å uttrykke kjærlighet. Jeg er uenig. Jeg synes vi skal se på denne dagen som en dag man har en unnskyldning til å være litt mer klissete enn vanlig og kanskje ironisere litt over kjærlighetens budskap. Jeg tror de fleste skjønner at 14. februar ikke akkurat avgjør ditt framtidige kjærlighetsforhold, men kan være et morsomt krydder blant de ellers vanlige dagene som opptar mesteparten av året. Så med tanke på neste års Valentine's Day sier jeg: La oss nyte 14. Februar og kjøp fjåsete kort, gaver og sjokolader til hverandre, så kan de som ikke har noe til overs for Valentine’s Day sukke stille og la den passere.

1 kommentar:

LK sa...

Fint med et innlegg på forskudd. Du kan jo legge inn et nytt 14. februar 2009 og se om du har de samme meningene da. Det er jo mye som skjer på et år.