onsdag 12. mars 2008

Ulovlige plastposer!

9. mars 2008 stod det en artikkel i nrk nyheters nettutgave om at miljøvernministeren Erik Solheim vil forby bruken av plastposer. Forbudet er allerede innført i Kina, i Irland har de avgifter på plastposene og i Australia vurderes det forbud. Ifølge Solheim burde ikke Norge være noe dårligere, og det er jeg helt enig i!


I Norge kaster vi om lag 1 milliard plastposer hvert år! Det betyr at plastposer ikke akkurat er veldig miljøvennlig. Jeg mener at vi burde satse mer på gjenvinning. For eksempel der jeg bor har vi ingen søppelsortering i det hele tatt. Vi må kaste plastposene våre i søppelkassen sammen med alt mulig annet avfall, og på den måten får vi ikke gjenvunnet plastposene våre. Dermed synes jeg det kan være et godt alternativ å forby plastposer og i stedet bruke tøynett eller solide poser som kan brukes om og om igjen. Og som Solheim hevder i artikkelen, kommer det nok til å gå greit for folk flest å venne seg til å ikke bruke plastposer: ”Det er utrolig hva nytt vi kan venne oss til. Vi har klart å venne oss til mobiltelefoner, så da klarer vi nok å venne oss av med plastposer, mener Solheim.” Så jeg sier bare: Kjære Stortinget, få ræva i gir og vedta forbudet!

Ingen kommentarer: