tirsdag 1. april 2008

Ikke glem de usynlige!


"Prøvehopperen"

Prøvehopperen
er min helt

han som lander på kulen
han som faller på hoppkanten
han som aldri blir plassert

Prøvehopperen
han som kjører opp sporet

eller ikke tør sette utfor




På skolen denne uken lærer vi om litteratursjangeren lyrikk. Lyrikk er en av de tre hovedsjangerne innenfor litteraturen. Lyriske tekster kjennetegnes av at de har en musikalitet i seg for eksempel ved hjelp av rytme og rim. De også korte meningsfortettede og mange av dem har en tilhørende melodi. Det finnes to ulike måter å skrive lyriske tekster på; tradisjonelle(bunden form) og moderne(ubunden form). Tradisjonelle dikt er skrevet med regelmessig enderim og rytme og omhandler ofte store temaer som kjærlighet, sorg, lengsel eller konkrete hendelser. Modernistiske dikt har ingen fast oppbygning, men belager seg i stedet på bokstavrim og andre språklige virkemidler. Modernistiske dikt omhandler ofte om dystre og dype temaer som ensomhet, angst og samfunnsproblemer.

”Prøvehopperen” er et dikt av
Lars Saabye Christensen ble utgitt i diktsamlingen ”Åsteder” i 1986. Lars Saabye Chistensen (1953-) er en prisbelønt norsk forfatter fra Oslo. Han er hovedsakelig kjent som novellist og romanforfatter, men han har også skrevet dikt og filmmanuskripter. Det typiske temaet i Christensens litteratur er utrygge mennesker som ikke er så godt rustet til alle livets situasjoner. Mange av hans karakteristikker blir derfor ofte framstilt som klumsete og usikre. Dette temaet kan vi også finne i diktet ”Prøvehopperen” som jeg har valgt å analysere.

Motivet i diktet er en prøvehopper som er en helt for jeg-personen i diktet. Prøvehopperen tester ut hopp og kjører opp spor. Noen ganger tør han ikke sette utfor og noen ganger faller han, men han blir aldri plassert.

I diktet står det ”Prøvehopperen er min helt.” Med det tror jeg forfatteren prøver å vise oss at en prøvehopper gjør en veldig viktig og avgjørende jobb. Uten prøvehopperen kan ikke de store skihoppstjernene slå nye rekorder og konkurrere. Allikevel blir han glemt. Hvem tenker vel på han som har testet hoppet når hoppstjernen er i svevet og massevis av publikum er samlet kun for å vitne noen sekunders spenning? Slik som i flere av Christensens verker, er temaet i diktet er et menneske som befinner seg litt utenfor de vanlige sosiale rammer.
”Prøvehopperen” er et modernistisk dikt. Det vil si at det ikke er skrevet med fast rimmønster eller rytme slik tradisjonelle dikt er. I første strofe er det to linjer, i neste tre linjer, så to linjer og så til slutt én linje som avslutning. Modernistiske dikt blir ofte brukt hvis en spesiell stemning eller et budskap skal formidles. I modernistiske dikt byttes rim og rytme ofte ut med andre virkemidler. Ettersom ”Prøvehopperen” er et kort dikt, er det relativt få virkemidler som ”får plass.” Men det er allikevel noen jeg har merket meg. Blant annet brukes gjentakelse: ”han som” og ”Prøvehopperen.” Man kan også skimte et slags bokstavrim. ”Lander,” ”faller” og ”aldri” klinger på litt samme måten.

Jeg har fått et inntrykk av at ”Prøvehopperen” har et ganske enkelt budskap. De mest bemerkelsesverdige strofene/verselinjene ”Prøve hopperen er min helt” og ”eller ikke tør sette utfor” setter en ramme rundt hele budskapet. Budskapet mener jeg er at man ikke skal glemme de som står litt utenfor i sosiale sammenhenger, for de har en like viktig rolle som de som er mest vellykkede og som får all oppmerksomhet. Stjerna i gjengen kan ikke være stjerna hvis det ikke er for de mer usynlige og upopulære. ”Prøvehopperen” prøver å si oss at skal tenke litt på hvem som egentlig former miljøet vi lever i. Det er ikke nødvendigvis de suksessrike og vellykkede som utgjør majoriteten, de mer usynlige er ofte de mest betydelige i et samfunn.
”Prøvehopperen” er i hvert fall et dikt som har fått meg til å tenke flere ganger. Det har den evnen at det setter meg ned på jorden hvis hverdagen har vært litt stressende og livet har rast forbi. For meg gir dette diktet et perspektiv som jeg til vanlig ikke betrakter livet ifra. Derfor tror jeg det kan være sunt å lese et dikt som ”Prøvehopperen” i blant!

Ingen kommentarer: